Besøk av Fowsia som driver Urtehagens prosjekt

Skolen fikk besøk av Fowsia som driver Urtehagens prosjekt, barnehjemmet i somalisk Burao. Hun snakket om arbeidet sitt og hvordan støtten fra Urtehagen skole har kommet til nytte til barnehjemmet.
Innledningsvis oppdaterte rektor elevene om stiftelsens arbeid, deres ulike bidrag i bl.a. Jemen (hvor skolen har samlet inn penger for å etablere et sysenter for kvinner som hadde mistet ektefellene i krigen. Kvinnene har i etterkant klart å bli selvforsynt ved å selge deres plagg i butikk i Sana). Andre veldedige formål i regi av stiftelsen ble også presentert.
Av Fowsis fikk elevene innblikk i forhistorien til barnehjemmet som ble opprettet i 2013 med 10 barn, men som huser 110 barn I dag. Barnehjemmet har en egen skole tilknyttet hvor barna får utdanning, har ulike aktiviteter, og dagsutflukter.
Det er en egen avdeling for barn som er funksjonshemmede, et dagsenter. Noen barn får mulighet til dagtilbud.

Barnehjemmets fasiliteter og dens organisatoriske virksomhet er på høyt nivå, Fowsia får opplæring og tett oppfølging fra stiftelsen slik at hun kan drive barnehjemmet på best mulig måte. Til daglig blir de oppsøkt av barn som ønsker plass, men de har sterke kriterier, og tar kun imot foreldreløse og barn som lever under svært fattige vilkår. Fowsia setter pris på den jobben elevene gjør og deres bidrag. Det de gjør her er merkbart for barnehjemmet. Målet i framtiden er at statlige organisasjoner kan være med å løfte opp prosjektet, slik at det blirmulighet for vekst og kapasitet for å ta imot flere barn. Elevene var meget rørt av Fowsias engasjement og takker for at hun har påtatt seg rollen som mor for 110 barn. Vi heier på henne og alle disse som har dedikert seg til dette prosjektet.

Besøk av Fowsia som driver Urtehagens prosjekt