Uke 7 (15. februar – 19. februar)
Hei alle sammen, velkommen tilbake!
Det blir en del repetisjoner, i første omgang skal vi kort gjennom temaene vi hadde i de tre ukene dere hadde hjemmeskole. Deretter blir det lagt ut en liten kort oppsummering av de ulike temaene.
På torsdag skal vi ha om skolehelsetjenesten.
Skolehelsetjenesten: side 1: S22C-6e21021107380
Side 2: S22C-6e21021107390
Uke 6 (08.februar – 12.februar)
Tema: Barn og skilsmisse
- familiekontor og mekling
- foreldreansvar /samvær
- barn og opplevelse av skilsmisse/samlivsbrudd
PowerPoint uke 6: BUS-Barn og skilsmisse, uke6
Les PowerPoint-en godt, det kommer oppgaver knyttet til tema etter hvert. Og send meg melding/mail om det noe som må forklares ytterligere, lykke til.
Oppgaver til barn og skilsmisse: oppgaver uke, 6
Fredag 12. 02: oppfølgingsskjema: https://forms.gle/1v6zZKitBS7FE91b6
Uke 5 (01. februar – 05. februar)
Tema: Mobbing
– hva er mobbing?
– typer mobbing
– film om mobbing
– er mobbing straffbart? ,osv.
klikk her BUS-uke,5
Denne uka skal vi jobbe med mobbing. Dere skal se på en dokumentar om Arnar som blir mobbet. Jeg vil at dere skal reflektere over dokumentaren og tenke på hva vi kan gjøre for å motvirke mobbing.
Tenk dere i en situasjon hvor barnet deres kommer hjem og forteller om Sara som ikke fikk lov til å være med på å hoppe tau med Nora og Eva i et friminutt. Dette kan være en god sjanse til å snakke med barnet om det som skjer. Hvordan hadde dere gått fram (hva hadde dere sagt til barnet deres)?.
oppgaver til mobbing: oppgaver til mobbing, uke 5
Fredag 05.02: Oppfølgingsskjema uke 5. https://forms.gle/6WsXvkWA2pTBEWNq8
Uke 4 (25. januar – 29. januar)
Hei alle sammen!
På mandag skal dere lese gjennom PowerPoint-en om ukens tema (dere finner den lengre ned). Deretter svarer dere på følgende spørsmål:
- Hva er personlig og sosial utvikling?
- Hvorfor er foreldrenes rolle viktig i personlig og sosial utvikling?
- Hvilke egenskaper får barna gjennom venner?
- kan du nevne noen aktiviteter som fremmer selvstendighet, ansvar, og selvtillit?
På tirsdag skal dere se filmen «Motivasjon og Læring» og jobbe med følgende oppgaver.
Filmen <<Motivasjon og Læring>>
https://ndla.no/subject:40/topic:1:195929/topic:1:74299/resource:1:86939?filters=urn:filter:37e92c60-cca9-4b68-b2ee-a706f568756e
•Oppgaver til filmen:
1.Nevn noen viktige faktorer du kan jobbe med for å skape motivasjon.
2.Hva er godt læringsmiljø?
3.Hvordan henger motivasjon og mestring sammen?
4.Hvorfor er det viktig å se hver enkelt elev og legge vekt på det som er bra?
På torsdag blir det Kahoot!
- https://kahoot.it/challenge/04681836?challenge-id=1e32fd78-ee1c-45e3-b3fb-5199b18abc67_1611833440585
På fredag skal alle svare på dette skjemaet om hva vi har jobbet med i BUS denne uka.
Spørre-skjema uke 4
Tema uke 4: personlig og sosial utvikling
– hva er personlig og sosial utvikling?
– foreldrenes betydning
– venners betydning
PowerPoint uke 4: Personlig og sosial utvikling uke, 4 1
Uke 3 (19. januar – 22. januar)
Tema: Spesialundervisning & barnets læring.
– Hva er spesialundervisning?
– Hvem har krav på spesialundervisning?
-Hvordan lærer barnet?
– Ulike læringsstiler
PowerPoint uke, 3: Barnets læring
Legger ved oppgaver som dere kan gjøre hjemme på onsdag, for de av dere som ikke har vært på skolen ta en titt på PowerPoint til uke 2 og prøv å svar på oppgavene. Klikk her : S22C-6e21012109410
Innleveringsoppgave: oppsummering av tema test deg selv!
Klikk på linken: https://forms.gle/dzUH2gUfn3cTuS2b7
Uke 2 (11. januar – 15. januar)
Tema: Skolealder
– kognitiv utvikling
– grunnskole
– PP tjeneste
Innleveringsoppgave: Oppsummering av tema -Test deg selv!
- Klikk på linken ⇨ https://forms.gle/DrhURnkH1srC2mPW6
Uke 1 (4. januar – 8. januar)
Tema: Skolealder
– Fysisk og motorisk utvikling
– Nasjonale anbefalinger
– Mestre med kroppen
– Lekutvikling
– Hvor viktig er lek
– Typer lek
– Voksnes rolle i lek
—————————————————————————————–
Uke 51 (14. desember – 18. desember)
Tema:
Denne uka har vi eksamen på mandag.
På tirsdag skal vi snakke sammen om julefeiringen i Norge.
På torsdag skal vi ha juleavslutning med litt kos og hygge.
Dere kan også jobbe med oppgaver om jul hjemme, hvis dere vil ha litt ekstra øving i norsk og kulturkunnskap:
https://yrkesnorsk.no/julefeiring-i-norge/
KORT OM JULEFEIRINGEN: Hva handler jula om? En liten hilsen fra Caroline.
Julefeiringen i Norge er religiøs for noen: Noen feirer Jesus fødsel, går i kirken og leser historien om jomfru Maria som føder Guds sønn. Men mange i Norge kommer fra andre kulturer og religioner, eller de er ikke religiøse. Veldig mange nordmenn feirer ikke at Jesus er Guds sønn og ble født i jula. Før var jula en veldig religiøs tid, men når barn gjør juleaktiviteter i barnehagen og på skolen, er det ikke så mye fokus på religion. For mange er jul bare en feiring av slutten på desember-måned, som er den siste måneden i året og den mørkeste tida på vinteren. Før kristendommen kom til Norge, var jul en feiring av at sola kommer litt og litt tilbake. Den mørkeste dagen i året er 21. desember. Vikingene feiret derfor jula i slutten av desember: De feiret at det ikke kan bli mørkere nå og at snart kommer lyset tilbake.
Jula er ment å være en hyggelig tid man deler med familien. Det er en lysfest med stjerner i vinduene, juletrær med lys, god mat, familiefilmer på TV og annen kos og hygge. 31. desember er nyttårsaften og da kommer et nytt år med nye muligheter. Jula er også en tid hvor man skal tenke på de som ikke har det så bra og hjelpe dem. Mange frivillige organisasjoner hjelper syke og fattige i jula. (Sånn som Røde Kors, Leger uten grenser og mange, mange flere).
Jeg ønsker dere en kjempefin jul. Det vil si: Jeg ønsker dere en fin feiring med familien deres nå i årets mørkeste måned. Håper jula kan gi oss alle litt lys, varme og kjærlighet, samme hvilken profet vi tror eller ikke tror på.
Tusen takk for et hyggelig høstsemester. Jeg ønsker dere alt godt for 2021 og masse lykke til på skolen neste semester.
Hilsen Caroline
—————————————————————————————————
Uke 50 (07. desember – 11. desember)
Tema:
Denne uka og neste skal vi også bruke på å repetere temaer vi har snakket om i år, sånn som:
– Menneskerettighetene og FN
– Samliv, ekteskap og sosial kontroll
– Barns rettigheter
– Spedbarn og fødselspermisjon
– Barns utvikling
– Grunnskolen og videregående
Mandag neste uke er det eksamen (14. desember). Alle bør prøve å komme, så kan dere ta prøven nå som dere husker hva vi har snakket om. De som ikke tar prøven mandag 14. desember, må ta prøven etter jul og da må dere lese på nytt før prøven.
Her finner dere et ark med noen ord det er viktig å øve på før prøven, spesielt for C-klassen. På mandag snakker vi sammen om disse ordene på skolen:
D-klassen jobber med flere litt mer vanskelige ord. På mandag skriver dere setninger med ord dere syns er vanskelige å bruke og så får dere tilbakemeldinger av læreren. På tirsdag går vi igjennom ordene sammen:
På torsdag skal vi gjøre quiz-ene fra forrige uke. Dere skal jobbe sammen i lag. Det blir konkurranse og premie til laget som vinner!
Kahoot med spørsmål for å øve til prøven. Denne kan dere gjøre mange ganger før prøven.
- Kahoot med repetisjons-spørsmål, uke 50 (litt av alt vi har snakket om i år)
- Kahoot med repetisjons-spørsmål, uke 49 (Norges historie, kongen, maktfordeling, og så videre)
—————————————————————————————————
Uke 49 (30. november – 04. desember)
Tema:
Denne uka og neste skal vi bruke på å repetere temaer vi har snakket om i år. Vi begynner med temaer fra starten av skoleåret:
– Norges historie, monarkiet og grunnloven
– Maktfordeling og demokrati
– Politikk i Norge
Vi skal repetere til prøven i BUS. Prøven i BUS blir mandag 14. desember.
Dere har hatt prøver før, så dere vet hvordan det er. Dette er eksamen, så dere kan få spørsmål fra alle temaer vi har jobbet med denne høsten. Derfor skal vi repetere.
Forstår du ikke alt som står på norsk på prøver og i lekser? Ta ansvar for egen læring! Øv på ordforklaringer, da blir dere bedre i norsk. Alle arkene med ordforklaringer ligger her på BUS hjemmeskole under hver uke, i tillegg har fått dem på papir.
LEKSE I HJEMMESKOLE: Ta denne Kahoot-en flere ganger til dere får alt riktig og har lært svarene. Etterpå fyller du ut skjemaet for uke 49, sånn som vi har gjort hver uke siden vi delte inn klassen i grupper.
- Kahoot med repetisjons-spørsmål
- Skjema for uke 49 (sendt på BUS-gruppa på WhatsApp også, som vanlig)
Quiz om politikk – Test hva du har lært!
Quiz om likestilling, inkludering og diskriminering – Test hva du har lært!
—————————————————————————————————
Uke 48 (23. november – 27. november)
Tema:
Vi fortsetter å snakke om sosiale medier og om skole.
– Mer om sosiale medier: Hvordan bruker dere sosiale medier? (mandag)
– Videregående skole
– Forskjellen mellom yrkesfag og studie-spesialiserende linje
På tirsdag er Shukri vikar for meg og dere skal begynne på temaet videregående skole (VGS). Timen skal handle om informasjonen i denne teksten:
På torsdag skal vi snakke spesielt om forskjellen mellom yrkesfag og studie-spesialiserende. Vi skal se på hvorfor det er vanskelig for elever på ungdomsskolen å velge linje på videregående. Teksten vi kommer til å bruke i timen finner dere her:
Oppgave til hjemmeskole:
- Les de to tekstene over. Skriv ned vanskelige ord og prøv å finne ut hva de er på morsmålet ditt.
- Alle: Hjemmeoppgave om VGS: Fyll inn ordene som mangler
- Ekstra oppgave bare til gruppe 4: Se denne videoen for å få en oppsummering om forskjellen mellom yrkesfag og studie-spesialiserende: https://www.youtube.com/watch?v=wN5_E1Kmo14
Ordforklaringer uke 48:
—————————————————————————————————
Uke 47 (16. november – 20. november)
Tema:
Når barna er ferdige i barnehagen skal de…
– På skolen! Denne uka skal vi snakke om skole-systemet
– Samarbeid mellom skolen og foreldrene
– Ungdommer og sosiale medier
Vi skal lese dette heftet om grunnskolen og samarbeidet mellom skolen og hjemmet.
- NRK-serien «Sjuende», episode 1
- Før du ser serien skal du tenke på disse spørsmålene: Hvordan oppfører de voksne seg i videoen? Er det god kontakt mellom skolen og foreldrene? Hva slags problem har ungdommene vi møter i denne serien?
På torsdag skal vi også lese en lett-lest tekst om ungdommer og sosiale medier som jeg har skrevet (kilde: Medietilsynet.no).
Ordforklaringer uke 47:
Oppgave til neste mandag (23.11) for alle på samfunns-linja: Snakk med barna deres om sosiale medier! Hvis du bare har små barn som ikke har smart-telefon, kan du fortelle om hvilke sosiale medier og app-er du bruker selv. Dette skal vi snakke om i timen på mandag neste uke. Du velger om du vil skrive eller bare huske selv hva de sier. Det viktige er at du kan være med å diskutere svarene i timen på torsdag. Gruppe 4 skal svare på spørsmålene skriftlig.
- Hvilke sosiale medier bruker du?
- Hvor mye tid tror du at du bruker på telefonen per dag?
- Hva er din favoritt-app på telefonen?
- Hvis du måtte velge bare én app på telefonen, hvilken app ville du beholdt?
- Syns du det er mest bra eller mest dårlig at vi bruker smart-telefon så mye nå?
—————————————————————————————————
Uke 46 (09. november – 13. november)
Tema:
– Pappa-permisjon og generelt om far sin rolle i familien
– Lek-utvikling hos barn
– Sosial og følelses-messig utvikling
Vi fortsetter å snakke om barn og barns utvikling. Denne uka skal vi snakke om pappa-permisjon og om større barn.
D-klassen kan lese mer i heftet fra forrige uke hvis de vil.
- Ordforklaringer uke 46
- Hjemme-oppgave for å øve på ordforklaringer: Hjemmeoppgave uke 46 (ordforklaringer)
Tekst om pappa-permisjon som vi brukte på tirsdag. Her er det også en tekst og en oppgave som er litt vanskelig, som bare ble brukt i gruppe 4. Når dere ikke er på skolen på morgenen, skal dere jobbe med disse tekstene. Les ferdig teksten og øv på vanskelige ord:
På fredag skal alle svare på dette skjemaet om hva vi har jobbet med i BUS denne uka: Spørre-skjema fredag uke 46
—————————————————————————————————
Uke 45 (02. november – 06. november)
Tema:
– Spedbarnsalder. Spedbarn betyr baby og alder betyr hvor gammel man er.
– Hvordan utvikler babyer seg?
– Hva er det vanskeligste med å ha en baby?
– Ord om kroppen
– Vi skal se mye på forskjellige videoer denne uka
Heftet denne uka er litt vanskelig å lese fordi det er mange vanskelige ord, men vi skal prøve å forstå noe av det. Heftet blir bare brukt i D-klassen denne uka:
- I trygge hender – En film laget av sykepleiere
- Bryst er best – Nasjonalt kompetansesenter for amming (oppgave til de som ikke er på skolen)
Oppgave til C-klassen mandag ettermiddag, og til alle de som ikke er på skolen:
På tirsdag så D-klassen en film om mammaer/foreldre som forteller om hvordan det var for dem å få barn:
Litt forandring i planen: Vi rekker ikke å gjøre ferdig PowerPoint-en (Organisasjoner for barns rettigheter) fra forrige fredag. Det går bra. Det var viktig å forstå valget i USA også, så vi snakket heller litt om det. Dere kan se på PowerPoint-en fra forrige uke hjemme hvis dere vil, den har mange fine videoer.
Torsdag og fredag i felles-timene (time som er felles for både C- og D-klassen) brukte vi denne PowerPoint-presentasjonen som jeg lagde for dere:
Ordforklaringer uke 45:
Uke 44 (26. oktober – 30. oktober)
Tema: Nesten bare prøve, repetisjon og norsk denne uka
– Hvis vi får ekstra tid, skal vi se litt på serien 16 på NRK-tv: https://tv.nrk.no/serie/17/sesong/1.
PowerPoint om organisasjoner som jobber for barns rettigheter (UNICEF ++):
MANDAG (SAMFUNN C) OG TIRSDAG (SAMFUNN D) BLIR DET PRØVE. Det blir tre forskjellige prøver til forskjellige nivå.
Dette er fordi alle skal få en prøve som ikke er for lett og ikke for vanskelig. Noen er flinke til å skrive, andre ikke. Noen forstår nesten alt på norsk, andre forstår ikke alt.
- Nivå 1 (bare for C-klassen): Fler-valgs-prøve. Det betyr prøve med a), b), c) og dere må velge riktig svar.
- Nivå 2: En litt vanskeligere fler-valgs-prøve. De som er gode i norsk men ikke er gode til å skrive for hånd, de får denne prøven.
- Nivå 3: Prøve med åpne spørsmål. Det betyr prøve hvor det bare er et spørsmål og så må dere skrive svaret. Det er ikke a), b) og c), dere må skrive svaret selv. Spørsmålene er ikke veldig vanskelige. Hvis dere har lest litt i hefte og vært i timene (eller ikke vært i timene men lest mye i heftet), er denne prøven enkel for deg.
Hva skal jeg øve på til prøven?
- Ordforklaringer uke 41, 42 og 43. Hvis du er dårlig på ord må du øve mest på dette. Hvis du er flink på ord og forstår nesten alt jeg sier i timene, trenger du ikke øve så mye.
- Tekstene vi leste om familie, samliv og ekteskap fra uke 41
- Dere må vite hva barneombudet, barnekonvensjonen og barneloven er: Temaet fra uke 42. Pluss ting vi snakket om: Samværs-rett, delt omsorg og andre regler for skilte foreldre.
- Dere må huske det vi snakket om i uke 43: Hvordan kan man bli skilt? Hva er en familierådgiver? Vold mot kvinner.
Det blir ikke veldig vanskelige spørsmål på prøven, men hvis du ikke har forstått alt vi snakker om i timen, må du lese. Har du vært borte fra skolen må du også lese. Hvis man ikke klarer prøven første gang, får man prøve en gang til. Det betyr at man burde ta prøven selv om man syns det er litt skummelt eller man tror at man ikke husker alt. Da lærer dere mer 🙂
Uke 43 (19. oktober – 23. oktober)
Denne uka skal jeg fortsette med elevsamtaler. Da skal dere gjøre oppgaver i heftet alene i klassen, mens jeg snakker med én og én. Heftet har mange tekster og oppgaver. Denne uka skal jeg snakke litt mindre og dere lese litt mer, sånn at vi øver på lesing og skriving også.
Hefte om hva som skjer når par går fra hverandre (å gå fra hverandre: å slutte å ville være sammen eller bo sammen) .
Her står det om familieråd, barnebidrag, kontantstøtte og flere andre ting. Det er også oppgaver i dette heftet.
Her har vi vanskelige ord som vi snakket sammen om i C-klassen på mandag. Kanskje vil også dere i D-klassen øve på disse ordene.
Neste uke (uke 44) blir det en prøve om familie, ekteskap, samlivs-brudd og barns rettigheter (det vi har snakket om i det siste).
Uke 42 (12. oktober – 17. oktober)
I uke 44 får dere en en test/prøve om familie, ekteskap og barns rettigheter.
Jeg lager ordforklaringer til C-klassen etter at vi har vært sammen på mandag, også får dere det på papir i timen, som vanlig. Etter at uka er ferdig blir de lagt ut her:
Her finner dere snart prøven som C-klassen fikk forrige uke med riktige svar (når alle har tatt prøven):
- Gloseprøve med fasit (fasit betyr: en prøve hvor man ser hva som er riktig svar)
Uke 41 (05. oktober – 09. oktober)
– Vi ser filmen Hva vil folk si (2017) av Iram Haq.
——-
—————————————————————————————————
Uke 39 (21. september – 25. september)
– Innvandring generelt i verden, men mest om innvandring til Norge
Vi leser tekster fra heftet dere får i klassen. Tekstene vi ikke leser på skolen, skal dere lese hjemme i lekse.
Vi skal se en episode fra serien «Leo tar valget». Denne episoden handler om integrering og hvordan det er å komme til Norge som innvandrer.
—————————————————————————————————
Uke 38 (14. september – 18. september)
Tekster om menneskerettighetene og FN:
Tekst om velferdsstaten:
Uke 37 (07. september – 11. september)
Tekst og oppgave om norsk politikk og politikk i hverdagen:
PowerPoint-presentasjon om likestilling og diskriminering:
Quiz om politikk – Test hva du har lært!
Quiz om likestilling, inkludering og diskriminering – Test hva du har lært!
Uke 36 (31. august – 04. september)
Tekster om demokrati og politikk:
- Santha skal skrive om demokrati
- Norges vei til selvstendighet + Grunnloven
- Norske partier. Forkortelser og spm.
- Ordforklaringer
PowerPoint-presentasjon om maktfordeling og politikk i Norge: