BUS

Uke 7 (15. februar – 19. februar)

Hei alle sammen, velkommen tilbake!

Det blir en del repetisjoner, i første omgang skal vi kort gjennom temaene vi hadde i de tre ukene dere hadde hjemmeskole. Deretter blir det lagt ut en liten kort oppsummering av de ulike temaene.

På torsdag skal vi ha om skolehelsetjenesten.

Skolehelsetjenesten: side 1: S22C-6e21021107380

          Side 2: S22C-6e21021107390

 Uke 6 (08.februar – 12.februar)

Tema: Barn og skilsmisse

  • familiekontor og mekling
  • foreldreansvar /samvær
  • barn og opplevelse av skilsmisse/samlivsbrudd

PowerPoint uke 6: BUS-Barn og skilsmisse, uke6

Les PowerPoint-en godt, det kommer oppgaver knyttet til tema etter hvert. Og send meg melding/mail om det noe som må forklares ytterligere, lykke til.

Oppgaver til barn og skilsmisse: oppgaver uke, 6

 

Fredag 12. 02: oppfølgingsskjema:  https://forms.gle/1v6zZKitBS7FE91b6

 

Uke 5 (01. februar – 05. februar)

Tema: Mobbing

– hva er mobbing?

– typer mobbing

– film om mobbing

– er mobbing straffbart? ,osv.

klikk her BUS-uke,5

Denne uka skal vi jobbe med mobbing. Dere skal se på en dokumentar om Arnar som blir mobbet. Jeg vil at dere skal reflektere over dokumentaren og tenke på hva vi kan gjøre for å motvirke mobbing.

Tenk dere i en situasjon hvor barnet deres kommer hjem og forteller om Sara som ikke fikk lov til å være med på å hoppe tau med Nora og Eva i et friminutt. Dette kan være en god sjanse til å snakke med barnet om det som skjer. Hvordan hadde dere gått fram (hva hadde dere sagt til barnet deres)?.

oppgaver til mobbing: oppgaver til mobbing, uke 5

Fredag 05.02: Oppfølgingsskjema uke 5. https://forms.gle/6WsXvkWA2pTBEWNq8

 

 


Uke 4 (25. januar – 29. januar)

Hei alle sammen!

På mandag skal dere lese gjennom PowerPoint-en om ukens tema (dere finner den lengre ned). Deretter svarer dere på følgende spørsmål:

  1. Hva er personlig og sosial utvikling?
  2. Hvorfor er foreldrenes rolle viktig i personlig og sosial utvikling?
  3. Hvilke egenskaper får barna gjennom venner?
  4. kan du nevne noen aktiviteter som fremmer selvstendighet, ansvar, og selvtillit?

På tirsdag skal  dere se filmen «Motivasjon og Læring» og jobbe med følgende oppgaver.

Filmen <<Motivasjon og Læring>> 

https://ndla.no/subject:40/topic:1:195929/topic:1:74299/resource:1:86939?filters=urn:filter:37e92c60-cca9-4b68-b2ee-a706f568756e

Oppgaver til filmen:

1.Nevn noen viktige faktorer du kan jobbe med for å skape motivasjon.

2.Hva er godt læringsmiljø?

3.Hvordan henger motivasjon og mestring sammen?

4.Hvorfor er det viktig å se hver enkelt elev og legge vekt på det som er bra?

På torsdag blir det Kahoot!

 

På fredag  skal alle svare på dette skjemaet om hva vi har jobbet med i BUS denne uka.

Spørre-skjema uke 4

Tema uke 4: personlig og sosial utvikling

– hva er personlig og sosial utvikling?

– foreldrenes betydning

– venners betydning

PowerPoint uke 4: Personlig og sosial utvikling uke, 4 1

 


 

 

 

 

Uke 3 (19. januar – 22. januar)

Tema: Spesialundervisning & barnets læring.

– Hva er spesialundervisning?

– Hvem har krav på spesialundervisning?

-Hvordan lærer barnet?

– Ulike læringsstiler

PowerPoint uke, 3: Barnets læring

Legger ved oppgaver som dere kan gjøre hjemme på onsdag, for de av dere som ikke har vært på skolen ta en titt på PowerPoint til uke 2 og  prøv å svar på oppgavene. Klikk her : S22C-6e21012109410 

Innleveringsoppgave: oppsummering av tema test deg selv!

Klikk på linken: https://forms.gle/dzUH2gUfn3cTuS2b7

 

 

Uke 2 (11. januar – 15. januar)

Tema: Skolealder

– kognitiv utvikling

– grunnskole

– PP tjeneste

BUS, uke 2

Innleveringsoppgave: Oppsummering av tema -Test deg selv!

 

————————————————————————————–

Uke 1 (4. januar – 8. januar)

Tema: Skolealder

Fysisk og motorisk utvikling
– Nasjonale anbefalinger
– Mestre med kroppen

Lekutvikling
– Hvor viktig er lek
– Typer lek
– Voksnes rolle i lek

—————————————————————————————–

Uke 51 (14. desember – 18. desember)

Tema:
Denne uka har vi eksamen på mandag.
På tirsdag skal vi snakke sammen om julefeiringen i Norge.
På torsdag skal vi ha juleavslutning med litt kos og hygge.

 

Dere kan også jobbe med oppgaver om jul hjemme, hvis dere vil ha litt ekstra øving i norsk og kulturkunnskap:
https://yrkesnorsk.no/julefeiring-i-norge/

 

KORT OM JULEFEIRINGEN: Hva handler jula om? En liten hilsen fra Caroline.
Julefeiringen i Norge er religiøs for noen: Noen feirer Jesus fødsel, går i kirken og leser historien om jomfru Maria som føder Guds sønn. Men mange i Norge kommer fra andre kulturer og religioner, eller de er ikke religiøse. Veldig mange nordmenn feirer ikke at Jesus er Guds sønn og ble født i jula. Før var jula en veldig religiøs tid, men når barn gjør juleaktiviteter i barnehagen og på skolen, er det ikke så mye fokus på religion. For mange er jul bare en feiring av slutten på desember-måned, som er den siste måneden i året og den mørkeste tida på vinteren. Før kristendommen kom til Norge, var jul en feiring av at sola kommer litt og litt tilbake. Den mørkeste dagen i året er 21. desember. Vikingene feiret derfor jula i slutten av desember: De feiret at det ikke kan bli mørkere nå og at snart kommer lyset tilbake.

Jula er ment å være en hyggelig tid man deler med familien. Det er en lysfest med stjerner i vinduene, juletrær med lys, god mat, familiefilmer på TV og annen kos og hygge. 31. desember er nyttårsaften og da kommer et nytt år med nye muligheter. Jula er også en tid hvor man skal tenke på de som ikke har det så bra og hjelpe dem. Mange frivillige organisasjoner  hjelper syke og fattige i jula. (Sånn som Røde Kors, Leger uten grenser og mange, mange flere).

Jeg ønsker dere en kjempefin jul. Det vil si: Jeg ønsker dere en fin feiring med familien deres nå i årets mørkeste måned. Håper jula kan gi oss alle litt lys, varme og kjærlighet, samme hvilken profet vi tror eller ikke tror på.

Tusen takk for et hyggelig høstsemester. Jeg ønsker dere alt godt for 2021 og masse lykke til på skolen neste semester.

 

Hilsen Caroline

 

—————————————————————————————————

Uke 50 (07. desember – 11. desember)

Tema:
Denne uka og neste skal vi også bruke på å repetere temaer vi har snakket om i år, sånn som:
– Menneskerettighetene og FN
– Samliv, ekteskap og sosial kontroll
– Barns rettigheter
– Spedbarn og fødselspermisjon
– Barns utvikling
– Grunnskolen og videregående

 

Mandag neste uke er det eksamen (14. desember). Alle bør prøve å komme, så kan dere ta prøven nå som dere husker hva vi har snakket om. De som ikke tar prøven mandag 14. desember, må ta prøven etter jul og da må dere lese på nytt før prøven.

Her finner dere et ark med noen ord det er viktig å øve på før prøven, spesielt for C-klassen. På mandag snakker vi sammen om disse ordene på skolen:

D-klassen jobber med flere litt mer vanskelige ord. På mandag skriver dere setninger med ord dere syns er vanskelige å bruke og så får dere tilbakemeldinger av læreren. På tirsdag går vi igjennom ordene sammen:

 

På torsdag skal vi gjøre quiz-ene fra forrige uke. Dere skal jobbe sammen i lag. Det blir konkurranse og premie til laget som vinner!

 

Kahoot med spørsmål for å øve til prøven. Denne kan dere gjøre mange ganger før prøven.

 

 

—————————————————————————————————

Uke 49 (30. november – 04. desember)

Tema:
Denne uka og neste skal vi bruke på å repetere temaer vi har snakket om i år. Vi begynner med temaer fra starten av skoleåret:
– Norges historie, monarkiet og grunnloven
– Maktfordeling og demokrati
– Politikk i Norge

Vi skal repetere til prøven i BUS. Prøven i BUS blir mandag 14. desember.
Dere har hatt prøver før, så dere vet hvordan det er. Dette er eksamen, så dere kan få spørsmål fra alle temaer vi har jobbet med denne høsten. Derfor skal vi repetere.

 

Forstår du ikke alt som står på norsk på prøver og i lekser? Ta ansvar for egen læring! Øv på ordforklaringer, da blir dere bedre i norsk. Alle arkene med ordforklaringer ligger her på BUS hjemmeskole  under hver uke, i tillegg har fått dem på papir.

 

LEKSE I HJEMMESKOLE: Ta denne Kahoot-en flere ganger til dere får alt riktig og har lært svarene. Etterpå fyller du ut skjemaet for uke 49, sånn som vi har gjort hver uke siden vi delte inn klassen i grupper.

Quiz om politikk – Test hva du har lært!

Quiz om likestilling, inkludering og diskriminering – Test hva du har lært!

Quiz om menneskerettigheter – Test hva du har lært!

—————————————————————————————————

Uke 48 (23. november – 27. november)

Tema:
Vi fortsetter å snakke om sosiale medier og om skole.
– Mer om sosiale medier: Hvordan bruker dere sosiale medier? (mandag)
– Videregående skole
– Forskjellen mellom yrkesfag og studie-spesialiserende linje

 

På tirsdag er Shukri vikar for meg og dere skal begynne på temaet videregående skole (VGS). Timen skal handle om informasjonen i denne teksten:

På torsdag skal vi snakke spesielt om forskjellen mellom yrkesfag og studie-spesialiserende. Vi skal se på hvorfor det er vanskelig for elever på ungdomsskolen å velge linje på videregående. Teksten vi kommer til å bruke i timen finner dere her:

 

Oppgave til hjemmeskole:

 

 Ordforklaringer uke 48:

 

—————————————————————————————————

Uke 47 (16. november – 20. november)

 Tema:
Når barna er ferdige i barnehagen skal de…
– På skolen! Denne uka skal vi snakke om skole-systemet
– Samarbeid mellom skolen og foreldrene
– Ungdommer og sosiale medier

 

Vi skal lese dette heftet om grunnskolen og samarbeidet mellom skolen og hjemmet.

Oppgave til hjemmeskole: Se denne dokumentaren om ungdommer fra en skole på Tøyen (episoden varer 17 minutter):
  • NRK-serien «Sjuende», episode 1
  • Før du ser serien skal du tenke på disse spørsmålene: Hvordan oppfører de voksne seg i videoen? Er det god kontakt mellom skolen og foreldrene? Hva slags problem har ungdommene vi møter i denne serien?

På torsdag skal vi også lese en lett-lest tekst om ungdommer og sosiale medier som jeg har skrevet (kilde: Medietilsynet.no).

 Ordforklaringer uke 47:

 

Oppgave til neste mandag (23.11) for alle på samfunns-linja: Snakk med barna deres om sosiale medier! Hvis du bare har små barn som ikke har smart-telefon, kan du fortelle om hvilke sosiale medier og app-er du bruker selv. Dette skal vi snakke om i timen på mandag neste uke. Du velger om du vil skrive eller bare huske selv hva de sier. Det viktige er at du kan være med å diskutere svarene i timen på torsdag. Gruppe 4 skal svare på spørsmålene skriftlig.

  1. Hvilke sosiale medier bruker du?
  2. Hvor mye tid tror du at du bruker på telefonen per dag?
  3. Hva er din favoritt-app på telefonen?
  4. Hvis du måtte velge bare én app på telefonen, hvilken app ville du beholdt?
  5. Syns du det er mest bra eller mest dårlig at vi bruker smart-telefon så mye nå?

 

—————————————————————————————————

Uke 46 (09. november – 13. november)

Tema:
– Pappa-permisjon og generelt om far sin rolle i familien
– Lek-utvikling hos barn
– Sosial og følelses-messig utvikling

De som ikke er på skolen skal se på PowerPoint-en fra fredag uke 45. Dere skal også øve på ord i ordforklaringer og se på videoer fra uke 45. Det er mye å gjøre fra forrige uke, for de som ikke allerede har gjort det.

Vi fortsetter å snakke om barn og barns utvikling. Denne uka skal vi snakke om pappa-permisjon og om større barn.

D-klassen kan lese mer i heftet fra forrige uke hvis de vil.

Begge klasser: Vi skal lese et lite hefte (3 sider) om barnets utvikling innen lek, språk og sosiale ferdigheter. Sosial = sammen med andre. Ferdigheter = noe du kan. Sosiale ferdigheter er altså hvor flinke barna er til å kommunisere med andre, snakke med andre.
Ordforklaringer uke 46:

 

Tekst om pappa-permisjon som vi brukte på tirsdag. Her er det også en tekst og en oppgave som er litt vanskelig, som bare ble brukt i gruppe 4. Når dere ikke er på skolen på morgenen, skal dere jobbe med disse tekstene. Les ferdig teksten og øv på vanskelige ord:

 

På fredag skal alle svare på dette skjemaet om hva vi har jobbet med i BUS denne uka: Spørre-skjema fredag uke 46

—————————————————————————————————

Uke 45 (02. november – 06. november)

Tema:  

– Spedbarnsalder. Spedbarn betyr baby og alder betyr hvor gammel man er.
– Hvordan utvikler babyer seg?
– Hva er det vanskeligste med å ha en baby?
– Ord om kroppen
– Vi skal se mye på forskjellige videoer denne uka

 

Heftet denne uka er litt vanskelig å lese fordi det er mange vanskelige ord, men vi skal prøve å forstå noe av det. Heftet blir bare brukt i D-klassen denne uka:

Vi skal se en film som handler om hvor mye et barn tåler at man gjør med dem (å tåle: å klare, ikke bli for mye). Filmen kan dere se på somalisk, arabisk og engelsk også. Prøv gjerne og se den på norsk og hvis dere ikke forstår kan dere bruke videoen på morsmålet litt for å få hjelp .
Oppgave til de som ikke er på skolen: Se filmen Bryst er best om amming (å gi barnet melk fra brystet/puppen).

 

Oppgave til C-klassen mandag ettermiddag, og til alle de som ikke er på skolen:

På tirsdag så D-klassen en film om  mammaer/foreldre som forteller om hvordan det var for dem å få barn:

 

Litt forandring i planen: Vi rekker ikke å gjøre ferdig PowerPoint-en (Organisasjoner for barns rettigheter) fra forrige fredag. Det går bra. Det var viktig å forstå valget i USA også, så vi snakket heller litt om det. Dere kan se på PowerPoint-en fra forrige uke hjemme hvis dere vil, den har mange fine videoer.

Torsdag og fredag i felles-timene (time som er felles for både C- og D-klassen) brukte vi denne PowerPoint-presentasjonen som jeg lagde for dere:

Ordforklaringer uke 45:

—————————————————————————————————

 

Uke 44 (26. oktober – 30. oktober)

Tema: Nesten bare prøve, repetisjon og norsk denne uka

– Prøve i det vi har snakket om de siste tre ukene: Ekteskap, samliv, barns rettigheter og barnebidrag
– Etter prøven skal vi bruke tid på å repetere, det betyr: Snakke om det samme en gang til
– Vi skal snakke om Unicef. Det er nytt, men Unicef er en organisasjon for barn. Vi skal også se litt på organisasjoner i Norge (for det hadde vi ikke tid til forrige uke)

– Hvis vi får ekstra tid, skal vi se litt på serien 16 på NRK-tv: https://tv.nrk.no/serie/17/sesong/1.

PowerPoint om organisasjoner som jobber for barns rettigheter (UNICEF ++):

 

MANDAG (SAMFUNN C) OG TIRSDAG (SAMFUNN D) BLIR DET PRØVE. Det blir tre forskjellige prøver til forskjellige nivå.
Dette er fordi alle skal få en prøve som ikke er for lett og ikke for vanskelig. Noen er flinke til å skrive, andre ikke. Noen forstår nesten alt på norsk, andre forstår ikke alt.

  • Nivå 1 (bare for C-klassen): Fler-valgs-prøve. Det betyr prøve med a), b), c) og dere må velge riktig svar.
  • Nivå 2: En litt vanskeligere fler-valgs-prøve. De som er gode i norsk men ikke er gode til å skrive for hånd, de får denne prøven.
  • Nivå 3: Prøve med åpne spørsmål. Det betyr prøve hvor det bare er et spørsmål og så må dere skrive svaret. Det er ikke a), b) og c), dere må skrive svaret selv. Spørsmålene er ikke veldig vanskelige. Hvis dere har lest litt i hefte og vært i timene (eller ikke vært i timene men lest mye i heftet), er denne prøven enkel for deg.

 

Hva skal jeg øve på til prøven?

  • Ordforklaringer uke 41, 42 og 43. Hvis du er dårlig på ord må du øve mest på dette. Hvis du er flink på ord og forstår nesten alt jeg sier i timene, trenger du ikke øve så mye.
  • Tekstene vi leste om familie, samliv og ekteskap fra uke 41
  • Dere må vite hva barneombudet, barnekonvensjonen og barneloven er: Temaet fra uke 42. Pluss ting vi snakket om: Samværs-rett, delt omsorg og andre regler for skilte foreldre.
  • Dere må huske det vi snakket om i uke 43: Hvordan kan man bli skilt? Hva er en familierådgiver? Vold mot kvinner.

Det blir ikke veldig vanskelige spørsmål på prøven, men hvis du ikke har forstått alt vi snakker om i timen, må du lese. Har du vært borte fra skolen må du også lese. Hvis man ikke klarer prøven første gang, får man prøve en gang til. Det betyr at man burde ta prøven selv om man syns det er litt skummelt eller man tror at man ikke husker alt. Da lærer dere mer 🙂

 

—————————————————————————————————

Uke 43 (19. oktober – 23. oktober)

Tema: 
– Samlivs-brudd (når to foreldre som bor sammen ikke vil være sammen mer)
– Mekling: Når to foreldre snakker sammen og prøver å bli enige om barna
– Familieråd: Hva gjør man hvis man krangler men man har lyst til å bli venner igjen?
– Støtte-ordninger: Kan man få barnebidrag fra NAV?

Denne uka skal jeg fortsette med elevsamtaler. Da skal dere gjøre oppgaver i heftet alene i klassen, mens jeg snakker med én og én. Heftet har mange tekster og oppgaver. Denne uka skal jeg snakke litt mindre og dere lese litt mer, sånn at vi øver på lesing og skriving også.

 

Hefte om hva som skjer når par går fra hverandre  (å gå fra hverandre: å slutte å ville være sammen eller bo sammen) .
Her står det om familieråd, barnebidrag, kontantstøtte og flere andre ting. Det er også oppgaver i dette heftet.

Vi skal se en kort video om familie-råd (råd: hvis jeg sier at du burde gjøre noe, så er det et råd):

 

Her har vi vanskelige ord som vi snakket sammen om i C-klassen på mandag. Kanskje vil også dere i D-klassen øve på disse ordene.

 

Neste uke (uke 44) blir det en prøve om familie, ekteskap, samlivs-brudd og barns rettigheter (det vi har snakket om i det siste).

 

—————————————————————————————————

Uke 42 (12. oktober – 17. oktober)

Tema: 
– Vi snakker om filmen vi så forrige uke, Hva vil folk si? og avslutter diskusjon rundt ulike typer ekteskap, er det arrangert eller tvang? Kan barnet si nei, jeg vil ikke, hvis han/hun ikke vil gifte seg med personen som mamma og pappa har funnet?
– Barns rettigheter: Barnekonvensjonen, barneloven og barneombudet
– Rettighetsplakaten: Forskjellige rettigheter etter barnets alder. Alders-grenser i Norge.

 

Hefte om barns rettigheter:
Les i heftet hjemme også, spesielt hvis du er borte fra skolen. Hvis du er borte fra skolen, må du lese, hvis ikke blir prøvene vanskelige.
I uke 44 får dere en en test/prøve om familie, ekteskap og barns rettigheter.

 

PowerPoint-presentasjon fra fellestimen (timen med C- og D-klassen sammen. Det er en felles time):

Jeg lager ordforklaringer til C-klassen etter at vi har vært sammen på mandag, også får dere det på papir i timen, som vanlig. Etter at uka er ferdig blir de lagt ut her:

Her finner dere snart prøven som C-klassen fikk forrige uke med riktige svar (når alle har tatt prøven):

—————————————————————————————————

Uke 41 (05. oktober – 09. oktober)

Tema: 
– Familie i Norge
– Ulike former for familie og samliv
– Ekteskap
– Sosial kontroll: Når familien bestemmer for mye over barna
– Vi ser filmen Hva vil folk si (2017) av Iram Haq.
——
Når dere kommer tilbake fra høstferie skal dere ha gjort noen LEKSER.
Lekse til D-klassen: Tirsdag etter høstferien skal dere levere en liten tekst hvor dere forteller om deres erfaring som innvandrer. Skriv litt om hvordan det var for deg å innvandre til Norge. Gikk du på introduksjons-program? Hvor bodde du? Hadde du tolk hos NAV? Skriv gjerne litt om familie, skole, jobb, venner, naboer og lignende. («og lignende» betyr «og sånne slags ting»)
Lekse til C-klassen: Lese igjennom tekstene fra heftet om innvandring en gang til. Dere må også øve på de vanskelige ordene dere har fått i ordforklaringer. Øv på alle glosene (gloser betyr ord man må lære seg) i arkene «Ordforklaringer uke 38» og «Ordforklaringer uke 39».
Dere får en liten prøve om disse ordene etter høstferien, så dere må øve.

——-

I uke 41 leser vi fra heftet dere får i klassen. Tekstene vi ikke leser på skolen, skal dere lese hjemme i lekse.
C-klassen trenger bare å lese side alle sidene til side 42. D-klassen skal lese alt.
Jeg lager som vanlig ordforklaringer til C-klassen etter at vi har vært sammen på mandag, også får dere det på papir på torsdag.
Etter at uka er ferdig blir de lagt ut her:

—————————————————————————————————

Uke 39 (21. september – 25. september)

Tema:
– Innvandring generelt i verden, men mest om innvandring til Norge
– Integrering: Hva er god integrering? Hva må man gjøre for å bli integrert?

 

Vi leser tekster fra heftet dere får i klassen. Tekstene vi ikke leser på skolen, skal dere lese hjemme i lekse.

C-klassen trenger bare å lese side 8-17 i heftet. D-klassen skal lese alt.

Vi skal se en episode fra serien «Leo tar valget». Denne episoden handler om integrering og hvordan det er å komme til Norge som innvandrer.

Vi skal se den sammen, og mens vi ser på den skal vi stoppe litt og diskutere og snakke om vanskelige ord. Episoden finner dere her:
D-klassen: Vi skal se sammen på hva forskjellige ungdoms-partier tenker om innvandring og innvandrings-politikk.
Sammen skal vi lese og diskutere det som står i artikkelen under videoen her:
Lekse til C-klassen: Lese igjennom tekstene fra heftet om innvandring en gang til. Dere må også øve på de vanskelige ordene dere har fått i ordforklaringer.
Øv på alle glosene (gloser betyr ord man må lære seg) i arkene «Ordforklaringer uke 38» og «Ordforklaringer uke 39».
Dere får en liten prøve om disse ordene etter høstferien, så dere må øve.
Quiz om det vi snakket om i forrige uke – Test hva du har lært!

—————————————————————————————————

Uke 38 (14. september – 18. september)

Tema:
– Menneskerettigheter
– FN
– Nobels Fredspris
– Velferd: Hva er et velferds-samfunn?
– Rettigheter og plikter i velferdssamfunnet

 

Tekster om menneskerettighetene og FN:

Tekst om velferdsstaten:

PowerPoint-presentasjon om FNs menneskerettigheter, Nobels Fredspris og velferdsstaten:
D-klassen 1. og 2. time mandag 21. september: Besøk av norsklærer Karense. Hun er kjent for å lage videoer om å lære norsk på YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCbrUYR892qBNQyY3DEqfTBg)
Ordforklaringer til C-klassen: Disse ordene forklarte jeg dere da vi snakket om menneskerettigheter:
—————————————————————————————————-

Uke 37 (07. september – 11. september)

Tema:
– Vi fortsetter å snakke mer om norsk politikk og politikk i hverdagen vår
– Forskjellen på høyre og venstre/liberalistisk og sosialistisk i politikken
– Nytt tema: Likestilling og diskriminering
– Rettssikkerhet
– Organisasjonsfrihet

 

Tekst og oppgave om norsk politikk og politikk i hverdagen:

Tekster om likestilling og diskriminering:

PowerPoint-presentasjon om likestilling og diskriminering:

Quiz om politikk – Test hva du har lært!

Quiz om likestilling, inkludering og diskriminering – Test hva du har lært!

——————————————————————————————————

Uke 36 (31. august – 04. september)

Tema:
– Bli kjent
– Hva er et demokrati?
– Maktfordelingen i Norge
– Politiske partier i Norge

 

Tekster om demokrati og politikk: